1. PREDMET
Pravilima sertifikacije proizvoda se bliže uređuje:
2. PODRUČJE PRIMENE
Dokument se primenjuje prilikom sertifikacije:
3. VEZA SA DRUGIM DOKUMENTIMA
U ovom dokumentu navode se ili je uspostavljena veza sa sledećim dokumentima:
| SRPS EN ISO/IEC 17065 | Ocenjivanje usaglašenosti – Zahtevi za tela koja sertifikuju proizvode, procese i usluge |
| SRPS ISO 9000 | Sistem menadžmenta kvalitetom – Osnove i rečnik |
| SRPS EN ISO/IEC 17000 | Ocenjivanje usaglašenosti – Rečnik i opšti principi |
| Pravilnik o opremi pod pritiskom („Službeni glasnik RS“, broj 114/21) | |
| Pravilnik o jednostavnim posudama pod pritiskom („Službeni glasnik RS“, br. 114/21) | |
| Pravilnik o aparatima na gasovita goriva („Sl. glasnik RS”, br. 60/2023) | |
Kada se navode nedatirani standardi i druga dokumenta primenjuje se najnovije izdanje referentnog dokumenta.
4. TERMINI I DEFINICIJE
U dokumentu se koristi terminologija definisana u standardima SRPS ISO 9000, SRPS EN ISO/IEC 17000 i SRPS EN ISO/IEC 17065.
Radi značaja za primenu ovog dokumenta posebno se navode sledeće definicije:
| sertifikaciono telo | telo za ocenjivanje usaglašenosti koje sprovodi šemu sertifikacije kao treća strana |
| klijent
|
organizacija ili osoba odgovorna sertifikacionom telu za osiguranje da su ispunjeni zahtevi za sertifikaciju, uključujući zahteve za proizvod |
| zahtev za sertifikaciju
|
specificirani zahtev, uključujući zahtev za proizvod, koji je ispunio klijent kao uslov za uspostavljanje ili održavanje sertifikacije |
| zahtev za proizvod
|
zahtev koji se direktno odnosi na proizvod, specificiran u standardu ili drugim normativnim dokumentima, identifikovan u šemi za sertifikaciju |
| predmet i područje sertifikacije | identifikacija
– proizvoda, procesa ili usluga za koje se dodeljuje sertifikacija, – primenljive šeme sertifikacije i – standarda i drugih normativih dokumenata, uključujući datum njihovog izdavanja, na osnovu kojih je ocenjeno da su proizvod, proces ili usluga usklađeni |
| vrednovanje
evaluacija |
kombinacija funkcija izbora i određivanja u okviru aktivnosti ocenjivanja usaglašenosti
Izbor obuhvata planske i pripremne aktivnosti radi prikupljanja ili pripreme svih informacija i ulaznih elemenata potrebnih za narednu funkciju određivanja Aktivnosti određivanja preduzimaju se da bi se pripremile kompletne informacije o tome da li predmet ocenjivanja usaglašenosti ili njegov uzorak ispunjavaju specificirane zahteve. Primeri vrsta određivanja: ispitivanje, kontrolisanje, pregledi isl |
| proširenje predmeta i područja sertifikacije | proširenje predmeta i područja već dodeljene sertifikacije |
| smanjenje predmeta i područja sertifikacije | stavljanje van snage dela predmeta i područja već dodeljene sertifikacije |
| suspenzija | privremeno stavljanje van snage sertifikacije sistema menadžmenta za ceo dodelјeni predmet i područje sertifikacije ili njegov deo |
| povlačenje sertifikacije | stavljanje van snage sertifikacije |
| znak sertifikacije | znak koji sertifikaciono telo izdaje sertifikovanim klijentima da ga koriste radi pokazivanja da je proizvod sertifikovan |
5. PODACI O ITC-KONTROL d.o.o.
5.1 Opšti podaci
Poslovno ime: ITC-KONTROL d.o.o. Beograd-Novi Beograd
Sedište: Novi Beograd, Jurija Gagarina 22a, sprat: IX, broj stana: 61
E- mail: office@itckontrol.rs
Internet stranica: www.itckontrol.rs
5.2 Poslovi sertifikacije proizvoda koje sprovodi ITC-KONTROL d.o.o.
U ITC-KONTROL d.o.o. sprovodi se sertifikacija:
• opreme pod pritiskom prema Pravilniku o opremi pod pritiskom („Službeni glasnik RS“, broj 114/21)
• jednostavnih posuda pod pritiskom prema Pravilniku o jednostavnim posudama pod pritiskom („Službeni glasnik RS“, br. 114/21)
• gasnih aparata i opreme prema Pravilniku o aparatima na gasovita goriva („Sl. glasnik RS”, br. 60/2023)
5.3 Unutrašnja organizacija
Unutrašnja organizacija ITC-KONTROL d.o.o. je utvrđena Pravilnikom o organizaciji i sistematizaciji koji donosi direktor.
5.4 Ljudski resursi
ITC-KONTROL d.o.o. ima na raspolaganju dovoljan broj kompetentnog osoblja za pravilno obavljanje poslova iz svoje nadležnosti. Ljudske resurse čine: stalno zaposleno osoblje i eksterno angažovano osoblje. Dužnosti, odgovornosti i ovlašćenja celokupnog osoblja ITC-KONTROL d.o.o. utvrđeni su internim dokumentima.
5.5 Finansiranje
ITC-KONTROL d.o.o. se finansira iz naplate usluga ocenjivanja usaglašenosti koje se sprovode u ITC-KONTROL d.o.o.
5.6 Sistem menadžmenta
Sistem menadžmenta sertifikacionog tela ITC-KONTROL d.o.o. se zasniva na zahtevima standarda SRPS EN ISO/IEC 17065.
5.7 Principi poslovanja
ITC-KONTROL d.o.o. obavlja proces sertifikacije proizvoda na način koji obezbeđuje visok stepen javnog poverenja i verovanja da je proces sertifikacije realizovan nepristrasno i kompetentno.
Principi koje ITC-KONTROL d.o.o. poštuje u svom radu su:
• Nepristrasnost
• Kompetentnost
• Poverljivost i otvorenost
• Odaziv na prigovore i žalbe
• Odgovornost
6. OPIS POSTUPKA POČETNE SERTIFIKACIJE
6.1 Podnošenje zahteva za ponudu
Potencijalni klijent usluge sertifikacije podnosi pisani zahtev za ponudu u kojem navodi podatke o proizvodu koji je predmet sertifikacije, modul/postupak ocenjivanja usaglašenosti kao i referentni dokument (pravilnik/standard) po kojem želi da njegov proizvod bude sertifikovan kao i svoj status u odnosu na proizvod koji je predmet sertifikacije (proizvođač, uvoznik, zastupnik) .
Pre podnošenja zahteva za ponudu potencijani klijent se može informisati o postupku sertifikacije u direktnom kontaktu sa odgovornim licima u ITC-KONTROL d.o.o.
6.2 Preispitivanje zahteva za ponudu
Odgovorna lica u ITC-KONTROL d.o.o. vrše preispitivanje zahteva za ponudu sa aspekta da li je jasno definisan predmet i područje tražene sertifikacije, da li su informacije o klijentu i proizvodu dovoljne za izradu ponude, da li je ITC-KONTROL d.o.o. kompetentan da sprovede zahtevanu sertifikaciju, da li su raspoloživi resursi za vrednovanje, da li je potrebno angažovanje podugovarača, da li postoje razlike u razumevanju između podnosioca zahteva za ponudu i ITC-KONTROL d.o.o. i da li su sve poznate razlike u razumevanju između podnosioca zahteva za ponudu i ITC-KONTROL d.o.o. razrešene.
Ukoliko zahtev potencijalnog klijenta nije dovoljno jasan i/ili ne sadrži dovoljno informacija, ITC-KONTROL d.o.o. će stupiti u kontakt sa podnosiocem zahteva za ponudu radi dobijanja neophodnih podataka.
U slučaju da se preispitivanjem utvrdi da ITC-KONTROL d.o.o. nije kompetentan za sprovođenje zahtevane sertifikacije i/ili da nisu raspoloživi resursi za sprovođenje sertifikacije, ITC-KONTROL d.o.o. će pisanim putem obavestiti o tome podnosioca zahteva za ponudu uz navođenje razloga za nemogućnost izdavanja ponude. U suprotnom ITC-KONTROL d.o.o. sastavlja ponudu.
6.3 Ponuda
Nakon što je preispitivanjem zahteva za ponudu zaključeno da je ITC-KONTROL d.o.o. kompetentan za sprovođenje zahtevane sertifikacije i da su resursi za sprovođenje sertifikacije raspoloživi, ITC-KONTROL d.o.o. sastavlja ponudu koja se dostavlja klijentu na saglasnost. Ponuda se dostavlja podnosiocu zahteva za ponudu zajedno sa Pravilima sertifikacije proizvoda. Podnosilac zahteva za ponudu može dostaviti saglasnost na ponudu pisanim ili usmenim putem.
Ukoliko podnosilac zahteva za ponudu prihvati ponudu, sklapa se sporazum o sertifikaciji. U slučaju da je ponuda prosleđena klijentu sa kojim ITC-KONTROL d.o.o. već ima sklopljen sporazum o sertifikaciji koji je važeći, nakon prihvatanja ponude, klijent je u obavezi da postupi u skladu sa važećim sporazumom i da dostavi popunjen zahtev za sertifikaciju.
Ukoliko podnosilac zahteva za ponudu ima primedbe na predloženu ponudu i ukoliko nadležno osoblje u ITC-KONTROL d.o.o. oceni da ima osnova za izmenu ponude, izvršiće se korekcija ponude.
6.4 Sporazum o sertifikaciji
Nakon prihvatanja ponude ITC-KONTROL d.o.o. i klijent sklapaju sporazum o sertifikaciji u kome su navedeni prava i obaveze strana ITC-KONTROL d.o.o. i klijenta i druga pitanja vezana za sertifikaciju.
Nakon potpisivanja sporazuma o sertifikaciji, klijent je dužan da dostavi popunjen zahtev za sertifikaciju zajedno sa dokumentima koji se zahtevom traže.
6.5 Podnošenje prijave za sertifikaciju
U slučaju prihvaćene ponude i postojanja potpisanog sporazuma o sertifikaciji, klijent podnosi pisani zahtev za sertifikaciju na formalizovanom obrascu i dostavlja dokumentaciju koja se zahtevom zahteva. Obrazac zahteva za sertifikaciju se može preuzeti sa sajta www.itckontrol.rs ili mu se isti, na zahtev, dostavlja.
Ukoliko klijent ima nedoumice oko popunjavanja zahteva za sertifikaciju može se obratiti ITC-KONTROL d.o.o. radi dobijanja potrebnih razjašnjenja.
6.6 Preispitivanje prijave za sertifikaciju
Pristigli zahteva za sertifikaciju se preispituje od strane nadležnog osoblja ITC-KONTROL d.o.o. sa ciljem da se utvrdi da li je zahtev u saglasnosti sa prihvaćenom ponudom, da li su dostavljeni svi podaci/informacije i dokumentacija koja se zahtevom tražila i da li su informacije o klijentu i proizvodu dovoljne za sprovođenje sertifikacije.
Ukoliko se preispitivanjem utvrdi da je potrebna dopuna zahteva/dokumentacije koja se dostavlja uz zahtev ITC-KONTROL d.o.o. će pisanim putem zahteva od klijenta dopunu zahteva. Kada klijent dostavi zahtevane dopune vrši se, takođe, njihova obrada i preispitivanje. Postupak se sprovodi sve dok se ne dobije dovoljno informacija da se može preći na sprovođenje sertifikacije. Ukoliko klijent ne odgovori na zatraženu dopunu zahteva za sertifikaciju smatra se da je odustao od prijave za sertifikaciju.
Ukoliko se preispitivanjem ustanovi da su se stekli uslovi za sprovođenje sertifikacije započinje se sa realizacijom procesa sertifikacije.
6.7 Priprema za vrednovanje
U fazi pripreme za vrednovanje ITC-KONTROL d.o.o. vrši planiranje vrednovanja tj utvrđuje koje aktivnosti vrednovanja treba realizovati, sa kojim resursima i prema kojim zahtevima. Plan aktivnosti vrednovanja zavisi od modula/postupka ocenjivanja usaglašenosti koji se realizuje.
Za poslove vrednovanja ITC-KONTROL d.o.o. imenuje tim za vrednovanje. Tim za vrednovanje je sastavljen od kontrolora, a u zavisnosti od modula/postupka ocenjivanja usaglašenosti u timu se imenuje i proveravač.
U fazi pripreme za vrednovanje tim za vrednovanje ostvaruje kontakt sa klijentom u cilju dostavljanja uzoraka za kontrolisanje odnosno dogovora oko pripreme uslova za kontrolisanje na privremenoj lokaciji i/ili dogovora oko realizacije ocene sistema kvaliteta.
6.8 Vrednovanje
Tim za vrednovanje sprovodi vrednovanje prema internim uputstvima i proceduri, a u cilju ocene da li proizvod koji je predmet sertifikacije usaglašen sa zahtevima za sertifikaciju.
Ukoliko se tokom vrednovanja utvrde neusaglašenosti (neispunjenje zahteva za proizvod uključujući i zahteve kao što su oni za sistem menadžmenta kvalitetom u okviru kojeg se izrađuje proizvod) iste se evidentiraju u ITC.ST 4.144 Izveštaj o neusaglašenostima i saopštavaju klijentu. Klijent je u obavezi da se izjasni da li želi da nastavi proces sertifikacije. Ukoliko klijent želi da nastavi proces sertifikacije potrebno je da propiše mere za otklanjanje utvrđene neusaglađenosti/utvrđenih neusaglašenosti i dostavi ITC-KONTROL d.o.o. na saglasnost. Rok za dostavljanje predloga mera je najvše 5 radnih dana. Ukoliko tim za vrednovanje nije saglasan sa predloženim merama, klijent je u obavezi da dostavi novi predlog mera. Rok za dostavljanje novog predloga mera je najviše 2 radna dana. Nakon dobijanja saglasnosti od tima za vrednovanje klijent je u obavezi da preduzme mere u dogovorenom roku koji po pravilu nije duži od 3 meseca i dostavi dokaze/informaciju o preduzetim merama ITC-KONTROL d.o.o. U zavisnosti od utvrđenih neusaglašenosti i propisanih mera ITC-KONTROL d.o.o, će saopštiti klijentu informaciju u vezi sa dodatnim zadacima vrednovanja koji su potrebni da bi se verifikovalo da su neusaglašenosti otklonjene. Ako se klijent saglasi sa završetkom dodatnih zadataka vrednovanja, onda se proces vrednovanja ponavlja kako bi se završili dodatni zadaci vrednovanja.
Rezultati vrednovanja kao i rezultati dodatnog vrednovanja se prikazuju u izveštaju o vrednovanju. Izveštaj o vrednovanju se dostavlja klijentu.
6.9 Preispitivanje i odlučivanje o sertifikaciji
Preispitivanje i odlučivanje o sertifikaciji se realizuje od strane nadležnog osoblja (sertifikatora). U preispitivanju i odlučivanju učestvuje osoblje koje nije bilo uključeno u postupak vrednovanja i koje nije u sukobu interesa koji može da dovede u pitanje nepistrasnost u odlučivanju.
Sertifikator vrši preispitivanje svih informacija i rezultata u vezi sa vrednovanjem i na bazi istih donosi odluku o sertifikaciji. Ukoliko utvrdi da predmet ispunjava sve zahteve za sertifikaciju doneće odluku o dodeli sertifikacije. U suprotnom će doneti odluku o nedodeli sertifikacije. U slučaju donošenja odluke o nedodeli sertifikacije sertifikator obavezno daje obrazloženje o nedodeli.
Klijent ima pravo žalbe na donetu odluku o sertifikaciji.
6.10 Izdavanje dokumentacije i znaka sertifikacije
Nakon donete odluke o dodeli sertifikacije i ispunjenja obaveza od strane klijenta definisanih u Sporazumu o sertifikaciji ITC-KONTROL d.o.o. izdaje klijentu sertifikat.
6.11 Registar sertifikovanih proizvoda
ITC-KONTROL d.o.o. održava informacije o sertifikovanim proizvodima.
Informacije o sertifikovanim proizvodima se dostavljaju na zahtev zainteresovane strane uz puno poštovanje zakona i propisa, preuzetih obaveza u Sporazumu o sertifikaciji i zaštite poverljivih podataka klijenta.
6.12 Korišćenje sertifikata i znaka usaglašenosti
Zajedno sa sertifikatom klijentu se dostavlja znak sertifikacije i pravila za pozivanje na sertifikaciju i korišćenje znaka.
7. NADZOR
Ukoliko je proizvod sertifikovan po modulu/postupku ocenjivanja usaglašenosti za koji je pravilnikom po kojem se sprovodi sertifikacija proizvoda predviđeno da se vrši nadzor, ITC-KONTROL d.o.o. će inicirati sprovođenje nadzora. Tokom nadzora sprovode se aktivnosti vrednovanja i obavezno se proverava korišćenje znaka sertifikacije/znaka usaglašenosti i pozivanje na sertifikaciju. O realizovanom nadzoru sačinjava se izveštaj o vrednovanju.
Ukoliko su tokom vrednovanja utvrđene neusaglašenosti, klijent je u obavezi da ih otkloni u dogovorenom roku. U slučaju da klijent ne otkloni neusaglašenosti doneće se odluka o susenziji sertifikacije na period ne duži od 6 meseci. Ukoliko tokom nadzora nisu utvrđene neusaglašenosti ili su neusaglašenosti otklonjene u dogovorenom roku doneće se odluka o održavanju sertifikacije.
Klijent ima pravo žalbe na donetu odluku o sertifikaciji.
8. PROŠIRENJE PREDMETA I PODRUČJA SERTIFIKACIJE
Ukoliko klijent želi da proširi predmet i područje sertifikacije potrebno je da podnese zahtev za ponudu. Postupa se po koracima opisanim u tačkama 6.1, 6.2, 6.3, 6.5 – 6.9 ovih pravila. U zavisnosti od rezultata vrednovanja donosi se odgovarajuća odluka od strane sertifikatora. Ukoliko je doneta odluka o proširenju predmeta i područja sertifikacije izdaje se revidiran dokument (sertifikat) i vrši se ažuriranje podataka u Registru sertifikovanih proizvoda. Vreme važenja sertifikacije se ne menja tj sertifikacija ostaje da važi do datuma do kojeg je važila pre proširenja predmeta i područja sertifikacije.
9. SMANJENJE PREDMETA I PODRUČJA SERTIFIKACIJE
Odluka o smanjenju predmeta i područja sertifikacije ITC-KONTROL d.o.o. može doneti na osnovu:
Ukoliko je doneta odluka o smanjenju predmeta i područja sertifikacije ITC-KONTROL d.o.o. izdaje revidiran dokument (sertifikat) i vrši ažuriranje podataka u Registru sertifikovanih proizvoda.
Klijent ima pravo žalbe na donetu odluku o smanjenju predmeta i područja sertifikacije.
10. SUSPENZIJA SERTIFIKACIJE
ITC-KONTROL d.o.o. će suspendovati sertifikaciju u sledećim slučajevima:
kao i na sopstveni zahtev klijenta.
U slučaju suspenzije sertifikacije, klijent je u obavezi da preduzme mere, u roku koje je odredio ITC-KONTROL d.o.o. , da otkloni uzroke koji su doveli do suspenzije.
Suspenzija se može ukinuti na osnovu dostavljenih adekvatnih dokaza o prestanku okolnosti koje su dovele do suspenzije ili na bazi rezultat sprovođenje aktivnosti vrednovanja, a u zavisnosti od razloga koji su doveli do suspenzije. ITC-KONTROL d.o.o. će saopštiti klijentu na koji način se može ukunuti suspenzija i vratiti sertifikacija Odluku o vraćanju sertifikacije donosi sertifikator.
Tokom suspenzije, klijent je u obavezi da prestane da koristi sve izjave o sertifikaciji koje sadrže bilo kakvo pozivanje na sertifikaciono telo ITC-KONTROL d.o.o. ili sertifikaciju koja je pod suspenzijom, odnosno sa promovisanjem sertifikacije.
ITC-KONTROL d.o.o. vrši ažuriranje podatke u Registru sertifikovanih proizvoda, a koji se odnose na status sertifikacije koja je pod suspenzijom odnosno kojoj je ukinuta suspenzija/vraćena sertifikacija.
Trajanje suspenzije ne može biti duže od 6 meseci.
Klijent ima pravo žalbe na donetu odluku o suspenziji sertifikacije.
11. POVLAČENJE SERTIFIKACIJE
ITC-KONTROL d.o.o. će izvršiti povlačenje sertifikacije u sledećim slučajevima:
U slučaju povlačenja sertifikacije, klijent je u obavezi da prestane da se poziva na sertifikovani status i vrati sertifikate koje mu je ITC-KONTROL d.o.o. izdao.
Klijent ima pravo žalbe na donete odluke o suspenziji i povlačenju sertifikacije.
ITC-KONTROL d.o.o. u Registru sertifikovanih proizvoda ažurira status povučene sertifikacije.
12. PRESTANAK SERTIFIKACIJE
Ukoliko klijent ne obnovi sertifikaciju do roka do kojeg ista važi, sertifikacije prestaje. ITC-KONTROL d.o.o. u Registru sertifikovanih proizvoda unosi se podatak da je sertifikacija prestala.
13. OBNAVLJANJE SERTIFIKACIJE
Klijent koji želi da obnovi sertifikaciju potrebno je da se da podnese zahtev za ponudu. Obnavljanje sertifikacije se odvija po postupku koji je identičan početnoj sertifikaciji. (t6.1-6.11 ovog dokumenta). Odluke koje se donose su prilagođene vrsti sertifikacije tj odnose se na obnavljanje/neobnavljanje sertifikacije.
14. IZMENE KOJE UTIČU NA SERTIFIKACIJU
U slučaju da se šemom sertifikacije uvode novi revidirani zahtevi koji utiču na klijenta, ITC-KONTROL d.o.o. će blagovremeno obavesti sve klijente o nastalim promenama kao i načinu na koji će promene biti verifikovane. Pri odlučivanju o metodama verifikacije i rokovima u kojim se ista treba sprovesti uzimaju se u obzir izraženi stavovi zainteresovanih strana.
U slučaju da je klijent dostavio informacije o promenama i modifikacijama koje se planiraju da izvrše na proizvodu, u procesu proizvodnje ili u samom sistemu kvaliteta, a koje utiču na kvalitet sertifikovanog proizvoda, nadležno osoblje u ITC-KONTROL d.o.o. donosi odluku o merama koje će se primeniti za verifikaciju promena.
Mere za primenu promena koje utiču na sertifikaciju moraju da obuhvate:
Ove mere moraju da budu završene u skladu sa primenljivim delovima datim u tačkama 6.7 – 6.11 ovog dokumenta. U slučaj da se izuzima bilo koja od gore navedenih aktivnosti (npr. kada se promeni zahtev za sertifikaciju koji nije zahtev za proizvod i kada nisu neophodne aktivnosti vrednovanja, preispitivanja ili odlučivanja) sačinjava se zapis koji obuhvata obrazloženje za izuzimanje.
15. PRIGOVORI I ŽALBE
ITC-KONTROL d.o.o. ima utvrđenu proceduru za rešavanje žalbi i prigovora. Procedura je dostupna na zvaničnom sajtu ITC-KONTROL d.o.o., a može se na zahtev dostaviti zainteresovanoj strani.
16. OBAVEZE KLIJENTA
Klijent je u obavezi da:
- 1uvek ispunjava zahteve za sertifikaciju, uključujući primenu odgovarajućih izmena kada ga o njima obavesti ITC-KONTROL d.o.o. ;
- 2u slučaju kada se sertifikacija primenjuje na tekuću proizvodnju, obezbedi da sertifikovani proizvod nastavlja da ispunjava zahteve za proizvod;
- 3izrađuje sve neophodne sporazume za: sprovođenje vrednovanja i nadzora, istraživanje prigovora; učešće posmatrača (npr. ocenjivača akreditacionog tela ili proveravača na obuci), ako je to primenljivo;
- 4daje izjave o sertifikaciji koje su konzistentne sa predmetom i područjem sertifikacije;
- 5ne koristi sertifikaciju svog proizvoda tako da izazove nepoverenje prema ITC-KONTROL d.o.o. kao sertifikacionom telu i ne daje nikakve izjave koje se odnose na sertifikaciju njegovog proizvoda, a za koje bi ITC-KONTROL d.o.o. moglo da smatra da dovode do zablude ili da za njih nema ovlašćenje;
- 6posle suspenzije, povlačenja ili isteka sertifikacije, prestane da koristi sav svoj reklamni materijal koji sadrži pozivanje na nju i preduzima mere koje se zahtevaju šemom za sertifikaciju, kao i sve ostale zahtevane mere;
- 7ako daje kopije dokumenata sertifikacije drugima, onda dokumenta budu u celini reprodukovana ili kao što su specificirana šemom za sertifikaciju;
- 8prilikom pozivanja na sertifikaciju svog proizvoda u komunikacionim medijima to čini u skladu sa zahevima ITC-KONTROL d.o.o. ili kao što je specificirano u šemi sertifikacije;
- 9se usklađuje sa svim zahtevima koji mogu biti propisani u šemi za sertifikaciju i odnose se na korišćenje znakova usaglašenosti i na informacije u vezi sa proizvodom;
- 10čuva zapise o svim prigovorima koji su mu poznati i odnose se na usklađenost sa zahtevima sertifikacije i omogućava da ovi zapisi budu dostupni ITC-KONTROL d.o.o. kada ono to zahteva, da preduzima odgovarajuće mere u vezi sa ovakvim prigovorima i svim nedostacima nađenim na proizvodima, koji negativno utiču na usklađenost sa zahtevima sertifikacije i da dokumentuje preduzete mere;
- 11bez odlaganja obaveštava ITC-KONTROL d.o.o. o izmenama koje mogu negativno uticati na njegovu sposobnost da bude usaglašen sa zahtevima sertifikacije.
- 12izvrši plaćanje troškova sertifikacije.
17. OBAVEZE ITC-KONTROL d.o.o.
ITC-KONTROL d.o.o. je u obavezi da obezbedi:
- 1da osoblje koje učestvuje u postupcima sertifikacije bude kompetentno, nezavisno i nepristrasno;
- 2očuvanje poverljivosti podataka i informacija do kojih se dođe u postupku sertifikacije;
- 3pravovremeno informisanje klijenata o izmenama/uvođenju novih zahteva u šemi sertifikacije a koji utiču na klijenta i merama za proveru primene izmenjenih/novih zahteva;
- 4pravovremeno preduzimanje mera za proveru primene izmenjenih/novih zahteva proisteklih iz šeme sertifikacije odnosno proveru da li izmene koje je inicirao klijent utiču na sertifikaciju;
- 5javno dostupne informacije o informacije o šemi sertifikacije ili pozivanje na nju, uključujući procedure za vrednovanje, pravila i procedure za dodeljivanje, održavanje, proširenje ili smanjivanje predmeta i područja sertifikacije, za suspenziju, povlačenje ili odbijanje sertifikaci, ograničenja za korišćenje imena sertifikacionog tela i znaka sertifikacije i načine na koje se poziva na dodeljenu sertifikaciju
- 6ažurne informacije o statusu izdatih sertifikacija.
